6 způsobů, jak graficky vylepšit svůj obsah

Chtělo by se vám na monitoru počítače nebo v chytrém zařízení číst dlouhý článek s mnoha odstavci bez jakéhokoli narušení? I kdyby byl takový text sebevíc zajímavý a poutavý, po pár odstavcích byste se nejspíš začali ztrácet už jenom při rolování. Dost možná by se vám po chvíli písmenka slévala a nedospaným jedincům by začala klesat víčka… Pohádky na dobrou noc proto nebrat! Ale jak text graficky naporcovat na úhledné a dobře stravitelné kousky? Máme více možností než jen vložit jednu fotku pod nadpis nebo úvod.

První pomoc

Text rozdělíme minimálně podnadpisy. Ty nám mohou pomoci i při práci s klíčovými slovy, chceme-li využít sílu vyhledávačů. Ale to nestačí. Pokud je to vhodné, rozhodně využijeme odrážky nebo číslování. Avšak to také není nic nového. Jak tedy ještě více pomoci lepší přehlednosti textu? Tedy tomu, aby si lidé přečetli váš článek až do konce?

Fotografie z fotobanek

Text uděláme pro čtenáře mnohem příjemnější pěknými fotkami. Otázka zní, odkud je vzít? Dnes jsou v módě fotobanky, kde se snadno dostaneme k poměrně kvalitním fotografiím. Existují i mnohé soupisy jejich zdrojů, například tento 53+ seznam free fotobanek. Obrázky z fotobanek jsou pěkné… Ale stačí to?

Fotka z fotobanky. Je pěkná. Ale zaujala vás něčím? Chcete se na ni podívat znovu?
Zdroj: picjumbo.com

Dříve či později zjistíte, že mnohé úlovky z fotobanek v sobě skrývají jistou instantnost. Já to tak vnímám zejména tehdy, když sleduji obrázky, které se používají v článcích ze sféry e-commerce. Fotky sice lahodí oku, ale postupem času v nich začnete pozorovat jakýsi vzorec, který se opakuje. Pozvolna je jednoduše přestanete vnímat. Co s tím?

Můžete tyto obrázky použít neobvyklým způsobem, který vyvolává další otázky, a tím pádem vzniká větší motivace si článek přečíst. Například vyberete fotku, která zdánlivě s obsahem textu vůbec nesouvisí. Nebo jej nějak vtipně dokresluje. (Líbí se mi, jakým způsobem s obrázky a videi pracuje Pavel Šenkapoun. Třeba v článku Proč je důležité psát texty bez klišé.)

Vlastní fotky

Podle mě je to ideální varianta. Nebojte se toho. Pokud nejste vyloženě špatným fotografem, můžete se slušného výsledku dobrat i pomocí vlastního telefonu. Rovnou na výstavu do galerie to asi nebude, ale to ani není účelem a věřte tomu, že vašemu obsahu vlastní fotky jen pomohou. Dodají mu na originalitě a především na autentičnosti.

Navíc, vlastní fotografie bez problému nasdílíte na sociálních sítích. Například Instagram vám tímto způsobem může přivést nové čtenáře a rozšířit povědomí o vás. I na Twitteru mají trefné fotky tu důležitou moc zaujmout.

Růže Zichackova.cz
Zdroj: vlastní archiv

Zjistěte si základní info o kompozici, například o pravidle třetin. A můžete začít zkoušet fotit! Další věci se vždycky dají doučit později.

Pokud si nevíte rady s věcmi jako clona, ISO, hloubka ostrosti etc. (stejně jako já), otestujte různé filtry. Kromě těch, které nabízí samotný Instagram, můžete otestovat mnohé další. Já používám například

  • Prisma – v poslední době všeobecně oblíbená aplikace s “uměleckými filtry” (pozor, všude se nehodí)
  • Pixrl express – online aplikace, ve které můžete dělat koláže, fotografie upravovat různými způsoby, přidávat “nálepky”, rámečky, psát do obrázku, přidávat filtry a efekty etc.
  • Pixrl-o-matic – také pěkná aplikace, laděná do tónu retro a vintage (ale nejen to)

Vlastní kresby

Pokud si více než ve focení věříte v malování, proč ne? Je to opět výborná možnost, jak na svůj obsah a na sebe upozornit. Jen si sami zkuste vybavit člověka nebo brand, který s kresbami pracuje. Schválně, vzpomněli jste si na někoho?

Pro kreslení můžete použít speciální grafické programy nebo klasicky tužku a papír. Nebo nějaké vznešenější kreslící pomůcky 🙂 Pokud vás láká komix, můžu doporučit Pixton.

Ikony

Ikona růže Zichackova.cz
Zdroj: Iconfinder.com

Nehodí se sice jako hlavní obrázek, ale jako doplněk textu postačí stále docela dobře. Pro osvěžení, dokreslení, šikovně vybraný pro pobavení.

Velmi pěkný výběr nabízí Iconfinder. Vyhledává podle klíčového slova, výsledky bývají slušné a najdeme free i placené ikony. Koupit si můžete i soubory ikon ve stejném stylu.

Infografiky

Další možností, jak ilustrovat svůj článek, jsou infografiky. V současné době jsou dost populární díky své nenáročné a zábavné formě. Pro vás je důležité to, že lidé jsou poměrně ochotní je sdílet a šířit dál, pokud je nějakým způsobem osloví.

Za sebe mohu pro snadnou tvorbu infografik doporučit kvalitní nástroj Piktochart. Je zdarma a kromě infografik můžete vyrábět prezentace, plakáty nebo reporty. Má uživatelsky příjemné prostředí a mimo jiné je také zásobárnou ikon a obrázků pro různé použití.

Word cloud

Ano, i slovním mrakem můžete oživit svůj text. Není potřeba, abyste obláček pracně skládali ve Photoshopu; zkuste to v některém online generátoru. Otestujte například jednoduchý Word Cloud Generator nebo Tagul, ve kterém si můžete vyhrát s barvami, tvary, fonty etc.

Word Cloud Zichackova.cz
Zdroj: Tagul.com
Zdroj: Word Cloud Generator
Zdroj: Word Cloud Generator

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Koho tohle hraní si se slovy, písmenky a tvary prostě baví stejně jako mě, ať se porozhlédne po dalších vychytávkách. Na internetu jich naleznete spoustu. Třeba Webestools. Schválně můžete hádat, který generátor jsem využila v článku Sexy tahák pro copywritery.

Je to jednoduché 🙂

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *