7 tipů na zaháčkování čtenáře od Conrada Sanderse

Mám ráda blog The Creative Copywriter. Jejich články jsou zásobárnou tipů pro copywriting, jsou opravdu dobře napsané. A jsou vtipné.

Například hned po přečtení článku The First Sentence of Your Blog Post – 7 Tips to Hook ‘Em Hard jsem dostala chuť vám jej přeložený předložit. Nebo předhodit? (Odpusťte mi tu slovní hříčku. Konrad mě hrátkami nakazil.)

Tady je. Najdete v něm 11 příkladů super háčků a 7 tipů, jak je vůbec vymýšlet. Ulovte si své čtenáře!


První věta článku na váš blog – 7 tipů, jak čtenáře pořádně zaháčkovat

Představte si, jak se váš čtenář z ničeho nic usměje.

Právě začal číst nejnovější článek na vašem blogu. Něco v něm jej zaujalo, dotklo se jeho představivosti, vtáhlo ho hluboko do vášně, které holduje.

To je úžasná představa, že?
Tento článek čtete 6 vteřin – proč jste se dostali už tak daleko?

Hádám, že částečně proto, že tento úžasný blog uznáváte a už v minulosti vám přinesl nějakou hodnotou. Také je to díky síle titulku, která by vás nalákala i na ten nejhloupější post – jako sprintera na 100 metrů, který si uvědomí, že je na špatné trase, až po výstřelu ze startovací pistole.

Ale také si myslím, že jste se hned zabrali do čtení díky první větě, kterou jsem evokoval představu ve vaší mysli; představu, ve které se čtenář usmívá.

Je to něco, co jako bloger chcete, že? Možná po tom dokonce přímo toužíte… Mohlo by to být řešením vašeho problému nebo strachu. Je to emocionální. Je to obrazné. Bylo to pečlivě promyšlené, protože:

První věta – háček – je druhou nejdůležitější částí vašeho článku.

Budu to nazývat „háček“, stejně jako to děláme v copywritingu a novinařině. Protože podle mého ne-skromného názoru by psaní článku na blog by mělo mít stejnou váhu. Zabírá něčí drahocenný čas a máme stejně důležitou zprávu, kterou chceme našim čtenářům předat.

Takže jak můžete použít první větu k zaháčkování svého přelétavého čtenáře?

Poodhalím vám zde známé copywriterské moudro…

Ze všeho nejdřív:

Tady je 11 skvělých příkladů silných háčků v blogových článcích (s komentáři)

  1. „Chcete více volného času, že?“ (Použijte otázku, která donutí  čtenáře křičet: Ano!)
  2. „Chcete více retweetů? Tady je sedm tipů, které vám určitě pomohou.“ (Totéž)
  3. „Jaká je druhá nejdůležitější část vašeho článku na blogu po titulku?“ (Jen jiný tip otázky – přinuťte je hádat tak, aby se nemohli dočkat odpovědi.)
  4. „Dovolte mi vyprávět vám krátký příběh“ nebo „Bylo nebylo…“ (Kdo by neměl čas na historku?)
  5. „Zjistěte ve 3 minutách, jak vydělat $20,000 na Elance“ (VELKÝ vzrušující slib.)
  6. „Chyťte je od prvního slova. To je krok číslo jedna.“ (Silná věta. Vyzývá k akci. Osvěžující a neobvyklá.)
  7. Poslední dobou píšu zatraceně rychle. První koncept tohoto postu o 1 300 slovech mi zabral 51 minut.“ (Udělejte dojem téměř neuvěřitelným tvrzením, pochlubte se.)
  8. „Hrůzou jsem znehybněl.“ (Použijte staré dobré románové příběh otevírající triky. Začněte uprostřed nějaké vzrušující akce.)
  9. „Takže jsem tam stál celý politý vodou – uprostřed Starbucksu!“ (To stejné.)
  10. „Některé z vás potěší, že jsem tento článek málem pojmenoval Jak se jmenuju, mrcho?“ (Buďte zábavní, nebo šokující. Nebo obojí.)
  11. „Zníte chytřeji, když používáte velká slova? Podle studie publikované v časopise Aplikovaná kognitivní psychologie odpověď zní ne.“ (Zpochybněte konvenční moudrost.)

Několik těchto příkladů jsem získal z prvotřídních postů Michaela Pollocka. Odhaluje představy o typech háčků.

Chcete vědět více o způsobu myšlení, které vás udělají super-silnými v otevíracích příspěvcích? Čtěte dál, přátelé.

7 šťavnatých tipů, jak vymyslet silné háčky

  1. Buďte rychlí a poutaví

    Už žádné pomalé úvody. Prostě buďte rychlí. Boom.
    Oživte svůj styl, pokuste se začít své první věty „Ok“ nebo „Takže“, jako byste už byli uprostřed příběhu. Zkuste to; je to zábava!

  2. Vytvořte krátkou větu

    Vystřihněte nepotřebná slova. Zbavte se tuku.
    Řekněte to rychle, důrazně a dobře.
    Rychlý příklad – když jsem znovu pročítal tento článek, zjistil jsem, že jsem ve druhé větě napsal: „Jděte tak daleko, až se dotknete té vášně, které holduje, drahoušek.“
    Pak jsem si uvědomil, že to mohu říci méně slovy: „vtáhlo ho hluboko do vášně, které holduje“.
    Začněte takto přemýšlet. Netoulejte se. Lidé nesnáší tuláky (omluva lidem, kteří rádi chodí po horách; nemyslím vás. Všichni vás milujeme, hoši.).

  3. Udělejte odstavec o jedné větě

    Nebojte se klávesy Enter na pravé straně své klávesnice, právě pod svým pravým malíčkem. Miluji tuto klávesu. Klepu na ni celou dobu. Ve skutečnosti se chystám na ni klepnout právě t…

  4. Evokujte emoce

    Zkuste si zobrazit svého čtenáře – seriózní tvář za počítačem. Představte si ho, jak se ušklíbne, nebo jak se jeho oči rozzáří dychtivostí jako dítěti sledujícímu svoji oblíbenou kreslenou pohádku.
    Usilovně přemýšlejte. Co můžete říci v těch prvních pár slovech, které mají vyvolat hlubokou emocionální reakci? Co zažehne ten oheň?

  5. Dostaňte se přímo k jádru věci

    Neobkecávejte to. Jdete rovnou na maso. Bum. Přímo do akce jako v otevírací scéně dobrého filmu nebo akčního románu.

  6. Řešte jeho nejhlubší problém a to okamžitě

    Jaké jsou nejniternější problémy a tužby vašeho čtenáře týkající se tématu? Řekněte to v prvních slovech a dejte mu vědět,  že když bude číst dál, posune se blíže k řešení.
    Navnaďte ho na to, co přijde.

  7. Bonusový trik; vynechejte tečku

    Tady je malý copywriterský trik. Tečka na konci věty nevědomě říká čtenáři Stop.
    Vynechte ji! Místo ní použijte čárku nebo nic. Váš čtenář bude plynule pokračovat na další větu a ztratí se hluboko v zákoutích článku.
    „Ale počkej, Konrade, porušuješ gramatická pravidla!“
    No jo, jsem holt asi  ten typ bláznivého drsňáka, který rozbije pár vejcí, aby dosáhl výsledků. Jen to neříkejte gramatické policii, ok?


Líbil se vám tento článek? Chtěli byste více podobných překladů? Napište mi do komentářů nebo se ozvěte via e-mail. Ráda vyhovím.

Za pomoc s překladem děkuji Simoně Huitric, ředitelce The Prague Post Endowment Fund.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *