Jak napsat popisky produktů – prakticky

Pojďme si spolu projít tvorbu popisků zboží pro e-shop. A to jak z hlediska obsahu, tak z pohledu technického. Připravila jsem pro vás spoustu užitečných tipů, které jsem postupem času objevila a které se mi osvědčily přímo v praxi. Ráda se s vámi o ně podělím.

Představte si situaci, kdy hledáte zboží tím způsobem, že si zadáte klíčové slovo do vyhledávače. Výsledky vám nabídnou spoustu e-shopů, kde pod titulkem vidíte stále ten stejný popisek. Scrolujete dolů. A najednou změna! Jiný text, který říká zajímavé informace a má hlavu a patu. Kam s nejvyšší pravděpodobností kliknete? 🙂

Můžete namítnout, že teď nemluvíme přímo o popisku, ale o meta description. Vy jako copywriteři však dost možná dostanete za úkol vytvořit i tuto součást popisu produktu. (A měli byste vědět, jak na to.) Můžete ji pojmout jako to nejdůležitější info pro zákazníka, jako to nejlepší právě z popisku samotného. Pozor na přiměřený počet znaků, aby bylo meta description vidět celé. Nástroj Google SERP Simulator jistě nemusím představovat.

Kde začít?

Při tvorbě popisku samotného nekopírujme. Text od dodavatele používejte spíš jako zdroj informací. Jednak obvykle nebývá dostatečně dobře zpracovaný, jednak potřebujeme něco vlastního, nezaměnitelného. (Viz výše.) Pěkně to popisuje Pavel Šenkapoun v článku Jak napsat popisek zboží: „Váš prostor pro zdokonalení takové strohé slovní hmoty je téměř neomezený.“

Slovní hmotu optimalizujeme pro klíčová slova, ale nepřeháníme to. Používejme přirozený jazyk, kterým běžně mluvíme.

Jak říkal David Ogilvy: „Zákazník není blbec, je to vaše žena!“

Otestujte aktivní slovesa nebo přirovnání (např. pro lepší představu velikosti, lidé si často neuvědomí rozměr, přestože uvedeme přesnou délku, šířku etc. v centimetrech). Trpný rod není ideální. Někdy se mu nevyhneme, ale spíše doporučuji se o to snažit.

Co chce zákazník skutečně vědět?

Kromě parametrů do popisku zahrneme také slovní vysvětlení hlavních vlastností produktu, jeho přednosti vůči jinému zboží (zejména toho od konkurence, že). Snažíme se vystihnout to, jak věc funguje, co dělá a co tím v konečném důsledku způsobí. Například nákup kancelářských křesel do vlastní firmy. Ergonomická židle pozitivně ovlivní zdraví zaměstnanců, jejich spokojenost. V důsledku toho se pracovníci lépe soustředí na práci a, co je pro šéfa zásadní, mohou podávat kvalitnější výkon.

To zní dobře!

Vůbec nejlepší je si na pomoc přizvat emoce. Samozřejmě především ty pozitivní. Dáme zákazníkovi ochutnávku, jak se bude po nákupu cítit, co pěkného prožije. Pomůže nám to vzbudit, potvrdit a udržet jeho zájem. Naším cílem je také co nejvíce omezit možné zákazníkovy námitky proti nákupu. Vyzkoušejte si různé pomůcky, osvědčené vzorečky pro tvorbu prodejních textů, hodně známý je třeba AIDA. Další najdete v mém článku Sexy tahák pro copywritery.

Není neobvyklé, že zákaznická podpora od svých zákazníků zjistí, co v popisku chybí, nebo co je potřeba lépe upřesnit. Byla by škoda takové informace zpětně do hotových textů nedoplnit, protože je pravděpodobné, že to bude zajímat i další potencionální klienty. Můžete to udělat buď vy, nebo tento postup doporučit vašemu zadavateli, ať to řeší vlastními silami. Jde o nové objednávky!

Copywriting + editace = VSL

Jelikož jsem copywriter a zároveň i editor, vezmeme popisky produktů i trochu z toho „technického“ hlediska:

  • Snažíme se o to, aby návštěvníci ty nejdůležitější informace viděli hned na screenu a nemuseli se k nim dostávat až rolováním dolů. Nebo se k nim složitě doklikávat přes další záložky.

  • Nejdříve zdůrazníme třeba 3 zásadní vlastnosti v odrážkovém seznamu. Pro zákazníka je to mnohem stravitelnější, než se přecpávat nekonečným výčtem. Mimo jiné mu to také usnadní rozhodování, zda si produkt koupí. Další přednosti zboží můžeme rozvést v dalším textu níže.jak-napsat-popisek-produktu-zichackova-cz
  • Kromě meta description věnujeme pozornost i meta title. Má totiž vliv ve vyhledávání. Patří do něj klíčové slovo a mimo další věci, které chceme zdůraznit (např. město, USP, akce etc.), je dobré do něj uvést i brand – na konec.

  • Jestliže jsme o produktu napsali nějaký článek nebo máme jiný související obsah, rozhodně na něj dáme do popisu link s vhodným anchor textem (název článku, ne text typu „klikněte zde“). Proč? Jednak nám to poslouží jako další prodejní argument, jednak zvyšujeme kvalitu webu pro vyhledávače vnitřním prolinkováním.

  • V popisku se dá upozornit na to, že je zboží součástí nějaké kolekce (jestliže opravdu je…). Dává to smysl například v sortimentu bytového vybavení, kdy chceme, aby byl celý náš domov v jednom stylu a ne každý pes jiná ves. Pokud chceme, můžeme to spojit s výzvou k akci: „Objevte celou kolekci XY“.

  • S CTA zacházíme v popisu produktu opatrně, protože hlavní výzvou na stránce zboží má zůstat nákupní tlačítko Přidat do košíku (nebo jiná jeho varianta). Zákazníka už moc nechceme vodit někam dál. Případné další Call to action proto doporučuji dávat více dolů, až pod nákupní tlačítko. Může to být již zmíněný odkaz na celou kolekci, výzva ke stažení dokumentace k výrobku či katalogu (na tomto materiálu rozhodně zvýrazníme brand včetně kontaktů, potencionální zákazník má v ruce něco, co by mu mělo váš e-shop připomenout) nebo třeba některá z možností níže.popisky-prodavaji-zichackova-cz
  • Stejně jako odkaz na celou kolekci můžeme přímo v textu popisu zmínit doplňky nebo alternativy produktu. Taková funkce často bývá součástí řešení e-shopu, ale můžeme ji uplatnit i v popisku, chceme-li na ně z nějakého důvodu poutat pozornost (například kvalitnější – a úměrně dražší – varianta produktu).

  • Pokud zákazník musí ke zboží přiobjednat nezbytné příslušenství, rozhodně jej na to upozorníme! Zamezíme tak rozhořčeným stížnostem, které mohou skončit zrušením celé objednávky. A opět, uvedeme přímo název těchto předmětů (anchor text), který prolinkujeme. Například objednává-li klient vánoční osvětlení na okno, musí vědět, zda si k tomu má koupit i zdrojový kabel do sítě, nebo jestli už je rovnou přibalený.

 

Jak vidíte, při tvorbě kvalitních popisků produktu bychom měli myslet na spoustu věcí. Některé jsou více důležité, některé jsou spíš detaily. Ale musíme si uvědomit, že někdy rozhodují i maličkosti. Pokud tvoříme popisky pro e-shop, ve kterém nejsme přímo zaměstnaní, snažíme se od zadavatele práce získat co nejvíce info, které se týká věcí uvedených výše. Pak budeme moci svým copy pokrýt i tyto detaily.

Nabijte si svou zbraň silnou municí pro boj s konkurencí 🙂

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *