Jak napsat popisy kategorií – prakticky

Popisy kategorií a popisky produktů jsou dvě rozdílné věci, i když některé body mohou mít společné, třeba mohou mít podobnou strukturu.

Cílem popisku produktu je ideálně prodat konkrétní zboží. Popis kategorie vnímám jako více obecný a jeho úkolem je dostat návštěvníka někam dál. Buď v něm probouzet hlubší zájem o náš sortiment, nebo ho více vzdělat (nenásilnou a příjemnou formou), nebo jej přivést rovnou do detailu nějakého produktu a k nákupu.

Co je stejné nebo podobné jako u popisků produktů?

Snažíme se zákazníkovi přiblížit, o jakou skupinu zboží se jedná. Vezmeme to především z jeho úhlu pohledu. To znamená co nejvíce přirozeně, nestrojeně odvyprávět, v čem konkrétně produkty návštěvníkovi pomohou. Jaký přínos pro něj bude nabízená skupina produktů mít? Co díky nákupu získá? Není to jen předmět samotný. Jde o pocit, o emoci, o uspokojení. Je jedno, v jaké nákupní fázi se právě návštěvník nachází. Vždy by o těchto věcech měl mít jasnou představu. Položte si otázku: Koupil/a bych si to já sám/sama?

Unique selling propositions

relevantni-usp-muzete-zminit-v-popisu-kategorie-zichackova-czVíte, co se říká o USP, že? V ideálním případě by jedinečné prodejní argumenty měly být vidět z každé stránky e-shopu. Například v nějakém bočním panelu, v záhlaví, nebo v patičce (kam se ale spousta návštěvníků nemusí prorolovat…).

Pokud se některý unique selling proposition váže právě ke kategorii, pro niž tvoříme popis, můžeme ho přesně zde krátce zmínit. Zákazníkovi může při rozhodování pomoci znát to, čím se určitá skupina produktů liší od té, kterou nabízí konkurence. Jestliže to dobře podchytíte, zvedne vám to konverze.

Značka

V popisech kategorií máte o něco větší prostor také pro budování brandu než u popisků zboží. Můžete se více rozepsat a nemusíte se tolik soustředit především na představení konkrétního produktu. Texty do úvodu kategorie pište ve zvoleném tone of voice.

A praktické tipy pro tvorbu popisů kategorií?

  • Meta title & meta description – při jejich tvorbě opět využijeme (můj oblíbený) SERP Simulator nebo jiný podobný nástroj. Správně vyplněné titulky a popisy mohou znamenat velkou výhodu vůči dalším e-shopům ve stejném oboru. Spousta jich totiž přesně na tohle stále zapomíná… Takže, rozhodně je udělejte a udělejte je perfektně. Jak? Vypíchněte to pro zákazníka nejdůležitější a prodejte to v cca 70+156 znacích. Využijte u toho principy SEO a uplatněte nejdůležitější klíčová slova (2 – 3).

  • dukladne-prolinkujte-a-popiste-obrazky-zichackova-czPokud ilustrujeme popis kategorie obrázky, nezapomeneme k nim přidat i atribut. Fotografie by měly být prolinkované, aby se zákazník po klepnutí na něj dostal do detailu příslušného produktu. Je to funkční a maximálně užitečné nejen na e-shopu samotném. Důležité je to také pro vyhledávání. Čím dál více lidí se učí nacházet zboží pomocí jeho fotografií. Dostaňte se do obrázkového vyhledávání ve vyhledávačích i vy s e-shopem, na kterém pracujete.

  • Call to action je jiné než u popisku produktu. Tam chceme návštěvníka vyzvat už ke koupi konkrétní věci. V popisu kategorie chceme zákazníka nasměrovat někam dále. Jak už jsme naznačili, možností je více. Příklady:
    • Naši zákazníci si nejvíce chválí xy produkt, protože…
    • Zjistěte o xy více a přečtěte si článek, který o něm napsala naše kolegyně…
    • Jak se xy používá? Stáhněte si produktový manuál…
    • Přečtěte si náš článek 15 tipů, proč si pořídit xy…
    • Nevíte si rady s výběrem? Zavolejte na telefon 987 654 321, rádi vám poradíme.
    • Co o našich xy říkají zákazníci? Přečtěte si recenzi od pana Chytrého.
    • Nevíte, který xy si vybrat? Stáhněte si katalog a poraďte se se svými blízkými.

  • Pokud chceme nabídnout katalog, rozhodně do něj musíme dát dobře viditelné kontaktní údaje. Není nic horšího, když si zákazník vybere, ale marně pátrá po tom, kde vlastně objednat. Pokud máte tento materiál k vytištění od dodavatele, dejte si práci s nahrazením jeho kontaktů vlastními. Výhoda katalogů spočívá v tom, že zákazník má v ruce již něco hmotného, co mu daný produkt, potažmo vás připomene. Řeknu to trochu okřídleně: zájemce už míří vaším směrem a je na vás, zda jej vezmete za ruku a dovedete jej přesně tam, kam chcete.

  • Délka popisu kategorie může být klidně jen tři věty nebo jeden dva krátké odstavce. Pokud máte co říci dále, napište třeba článek/návod/recenzi a odkažte na něj. Nebo můžete další rozšiřující text umístit dolů, pod výpis produktů. udelejte-popisy-prehledne-zichackova-czCo je hodně důležité, text připravte tak, aby se na něj dobře dívalo a aby se dobře vnímal při přelétnutí očima. To znamená přehledná struktura, zvýraznění důležitého, spíše jednoduché formulace. Pamatujte na to, že uživatelé na internetu nečtou, ale skenují.

Odkud a kam?

Jestliže píšeme texty jak ke zboží, tak ke kategoriím, doporučuji tvořit nejdříve popisky produktů. A dále postup od podkategorií ke kategoriím. Zvlášť pokud se jedná o zboží, se kterým nemáte zatím větší zkušenost. Pomůže vám to v tom, že při postupu „odspodu nahoru“ budete moci ve vyšší úrovni udělat souhrn z té nižší. Lépe se zorientujete a pravděpodobně odvedete kvalitnější práci při menší námaze. Samozřejmě vám ale může vyhovovat jiný způsob. Je to na vás. Rozhodně to otestujte.

Přečtěte si praktické tipy také k psaní popisků produktů. Nebo pokračujte na článek Jak psát popisy kategorií & popisky produktů na e-shop, kde se nad touto problematikou zamýšlím obecněji.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *