Jak psát popisy kategorií & popisky produktů na e-shop

V produktové části e-shopu se obvykle objevují dva druhy popisků. Jednak jsou to popisy kategorií (a případně podkategorií), jednak popisky samotných produktů. Mají své opodstatnění a je nutné se jimi vůbec zabývat? Jestliže ano, jak je vytvořit tak, aby správně a efektivně plnily svou funkci? A jaká funkce to vůbec je? Vezměme to popořádku.

Ano nebo ne? Toť otázka!

Pokud se nám zdá, že popisy zboží a zvlášť popisy kategorií dnes už nikoho nezajímají, v jednom máme pravdu. Skutečně, špatně napsané popisky nečte nikdo. Pak je opravdu zbytečné, aby na e-shopu vůbec byly. Naproti tomu kvalitní texty představující kategorii nebo produkt jsou důležitou součástí e-shopu, protože se mohou významně podílet na celkové úspěšnosti obchodu.

Lovit slovy

Jak ale hodnotný popisek poznáme? Jednoduše tak, že zákazníkům přináší informace, které potřebují v jakékoli nákupní fázi vědět. A nejen to. Text těchto kvalit podává fakta zajímavou a příjemnou formou, kterou je radost vstřebávat. Zaháčkuje návštěvníky a nepustí. (Háček je něco, na co zákazníka ulovíte. Něco, co konkrétní e-shop pozitivně odliší od těch ostatních. Zvýší prodeje.)

Milovník nebo obchodník?

Aby byl výše zmíněný přístup efektivní, musíme dobře poznat příjemce popisků. Můžeme pracovat s konkrétními personami nebo si pravděpodobného adresáta určíme více obecně. Například zda je to konečný spotřebitel (zařizující třeba domácí pracovní koutek), nebo spíše zaměstnavatel, který chce objednat vybavení pro své pracovníky (nábytek a zařízení do kanceláře). Oběma skupinám produkt přinese v konečném důsledku něco jiného. (V prvním případě bude zákazník shánět pravděpodobně něco pěkně vypadajícího a zároveň pohodlného, ve druhém upřednostní funkčnost.) A to něco musíme znát při psaní popisků. Střílejme do terče, ne nazdařbůh.

Odemykáte správným směrem?

Popisy mají svůj význam i co se týče SEO. Vyhledávanosti můžeme napomoci „nasazením“ několika klíčových slov. Nic se však nemá přehánět. Svědčí o tom i následující vtip:

seo-a-popisky-na-e-shopu-zichackova-cz“So this SEO copywriter walks into a bar, grill, pub, public house, Irish bar, bartender, drinks, beer, wine, liquor…”

SEO při psaní popisů kategorií a produktů vnímejte spíš jako bonus než jako základ. Optimalizujte na dvě tři klíčová slova, víc ne.

Touha není logická

Lidé se při nákupu neřídí jen racionálními důvody. Naopak, často se rozhodují podle svých emocí nebo dalších věcí, které nemusí být právě logické. Kromě řešení nějakého problému (například nákup nástěnného dávkovače na mýdlo – šetří místo v malých koupelnách) tedy v popisech kategorií a produktů vypíšeme i další body, jaké mohou návštěvníka proměnit v zákazníka:

  • Osobní vkus (Pokračujme v příkladu s dávkovačem mýdla – může mít třeba jednoduchý design, který odpovídá stylu celé koupelny.)
  • Ekologický aspekt (Dávkovač můžeme znovu plnit náhradní náplní, která je netestovaná na zvířatech.)
  • Trvanlivost (Náplň porcuje v malém množství, které ruce dostatečně umyje, a neplýtvá, mýdlo déle vydrží.)
  • Multifunkčnost (Dávkovač můžeme mít u kuchyňského dřezu, u umyvadla, u sprchového koutu nebo u vany.)
  • Unikátnost (Vychytávka je například z limitované edice nebo navržená slavnou osobností.)
  • Další vlastnosti jako například historická hodnota, specifický charakter, raritnost, originálnost etc.lide-casto-nakupuji-z-iracionalnich-duvodu-zichackova-cz

Jednoduše řečeno, nad texty se zamýšlejte z co nejvíce pohledů, jakých vás napadne. Ideálně zapracujte i připomínky jiných lidí. Ať už jsou nějakým způsobem angažovaní nebo vůbec ne.

Pojďme se teď podívat na to, Jak napsat popisky produktů – prakticky a Jak napsat popisy kategorií – prakticky.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *