Sexy tahák pro copywritery

Fascinují mě vzorečky, postupy, check listy. Díky nim nemusíme vymýšlet vymyšlené a do cíle – napsání kvalitně postaveného článku, titulku, popisku etc. – nás dovedou přímou cestou.

Pro vaši inspiraci jsem shrnula 9 přístupů, podle kterých copywriteři po celém světě píší kvalitní prodejní texty. Díky svým názvům složeným ze stejných počátečních písmen jednotlivých slov jsou snadno zapamatovatelné. Jsou sexy a sluší jim to.

V čem vám tyto “copy vzorečky” pomohou?

ok AIDA Zichackova.czDíky nim budete ve svém psaní:

  1. rychlejší a pohotovější
  2. úspěšnější
  3. strukturovanější (přehlednější)
  4. plni inspirace pro tvorbu různorodého obsahu

Budu ráda, pokud se pro vás tento přehled stane užitečnou pomůckou při psaní.

AIDA (Attention – Interest – Desire – Action)

AIDA Zichackova.czMetodu jistě nemusím představovat, je to klasika nejklasikovatější.

Znáte i její sestru v přiléhavém tričku AIDAS? Na konec se přidává “S” jako Satisfaction. Vlastní uspokojení si přejeme snad všichni. A chceme to znovu. U zákazníků jde o stejný princip, využijme  jej.

Když připojíme “Yes”, vzniká AIDYA. Ano, opravdu zákazník po produktu touží. Soustředíme se i na toto ujištění.

Jinou alternativou je například AIDCA. C jako Conviction, přesvědčení, odstranění pochyb. Nebo zkrouhnutí na IDCA, kdy jdeme rovnou na věc. (Ano, stále mluvíme o koncepcipůsobení reklamy na zákazníka.)

Jaké jsou další možnosti?

Aby to bylo tip top, uděláme pro legraci pár písmenkových škatulek. Je to jako skládačka, kde dáváte jednotlivým dílkům vlastní podobu.

Tři až čtyři písmena stejných křivek

SSS SSSS CCCC PPPP UUUU

Jdeme na to.

  1. Clear Concise Compeling Credible (CCCC)

    Co můžete udělat pro klienta? Popište to jasně a stručně, působivě a důvěryhodně. Soustřeďte se na cíle textu a na přínosy pro čtenáře. Ať vám mohou věřit.

    Tip: Stručnost vnímejte spíše ve smyslu výstižnosti. Není důležitý počet znaků jako to, co chcete skutečně říci.

  2. Useful – Urgent – Unique – Ultra-specific (UUUU)

    Buďte ve svém článku užiteční. Vzbuzujte ve svém zákazníkovi pocit naléhavé touhy po produktu. Čím je hlavní přednost výrobku/služby výjimečná? Zdůrazněte to. Velmi konkrétně.

    Tip: Vyzkoušejte při psaní příspěvků na sociální sítě.

  3.  Picture – Promise – Prove – Push (PPPP)

    Vykreslete obrázek, který připoutá pozornost a vytvoří přání. Jak jej uspokojí právě náš produkt nebo naše služba? Řekněte to, zaručte se za výsledek a vyzvěte k akci.

    Tip: Pro textaci home page si pohrajte s alternativou Problem – Promise – Proof – Proposal.

  4.  Star – Story – Solution (SSS)

    Příběh s hlavním hrdinou, který na konci přijde na to správné řešení, nemusíte vždy vyprávět od začátku. Jeho hvězdou může být cokoliv, produkt, služba, myšlenka, nebo dokonce sám čtenář.

  5.  Specific – Short – Sizzling – Signed (SSSS)

    Speciální vzoreček na míru pro vaše představení, reference, úvod do portfolia, doporučení. Nestyďte se a krátce vyzdvihněte, v čem jste jedineční. Dejte tomu jiskru a nezapomeňte na svůj podpis.

 

Tři písmena, tři fáze představení produktu

mix copy vzorce tahák

Podívejme se na několik způsobů, jakými můžeme u svých čtenářů vzbudit nákupní aha efekt.

  1. Before – After – Bridge (BAB)

    Na tomto principu fungují například reklamy na prací prášky. Všechno je špinavé a “běžné” čistící prostředky nezabírají (samozřejmě). Co si počít? Máme řešení. Náš nový prací gel perfektně vypere! Proč? Jaké je naše tajemství? Obsahuje speciální částice… 🙂

    Jednoduše popište situaci před ve srovnání s po. Co způsobilo přelom? Po jakém mostě musí klient přejít na druhou – tu báječnou – stranu? A tady představte svůj produkt.

  2. Problem – Agitate – Solve (PAS)

    Tato metoda pojmenovává a následně řeší aktuální problém. Jak se tento zádrhel projevuje a co všechno způsobuje? Neuvádějte čtenáře ale příliš do deprese a rychle vytáhněte z klobouku své perfektní řešení neutěšené situace.

  3. Features – Advantages – Benefits (FAB)

    Co vy nebo váš produkt umí? Jaký problém zákazníka to vyřeší, čím konkrétně mu to bude nápomocné? Co to pro něj tedy znamená? Čili zaměřte se na skutečný přínos, ne pouze na vlastnosti zboží/služby.

    Typicky: Neprodávejte matraci, ale kvalitní spánek. (Ikea. Nebo ještě někdo před ní? Víte-li, napište do komentářů.)

 

To je tedy první várka skvělých vzorečků pro copywritery. Tady je pro vás malý tahák, stáhněte si jej v PDF.

copy-vzorce-tahak-zichackova-cz

Pokud vás takové vychytávky baví, rozhodně se podívejte na dva úžasné zdroje v angličtině.

Samozřejmě, že tyto pomůcky nejsou samospasitelné. Neumíte-li psát, k ničemu vám nebudou. Ale pro schopné psavce mohou být velmi užitečné, třeba když se ve své tvorbě zaseknou, chvilkově jim dojde inspirace nebo pokud budou chtít vyzkoušet něco trochu jiného, než co používají většinou.

Otestujte je. 🙂

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *